Wandelen op de Klijpe

In 2021 bestaat de Klijpeparochie 70 jaar. Om dit te vieren hebben we enkele wandelroutes op de Klijpe uitgestippeld. Deze uitgewerkte wandelroutes starten elke keer aan de kerk Onze-Lieve-Vrouw van Altijddurende Bijstand van de Klijpe en bestaan uit 3 lussen. U kan elk van deze lus apart bewandelen of deze combineren tot 1 grote wandeltocht. Als u de 3 lussen afstapt, legt u ongeveer 16 km af.

Tijdens het wandelen ontdekt u enerzijds de landelijke velden en akkers en anderzijds de flank van de Hotondberg met verzicht op de weide omgeving. Deze lussen vormen samen een mengeling van veldwegen, wandelpaden, verharde en onverharde smalle wegen.

Hieronder vindt u de routes uitgewerkt op www.komoot.nl en www.routeyou.com, websites om outdoor activiteiten te plannen en te delen. U kan op de kaarten doorklikken en op hun site de wandelroutes interactief bekijken, GPS coördinaten downloaden of uitprinten.

Lus 1, 2 en 3 samen

routeyou.com : www.routeyou.com/nl-be/route/view/8282813/wandelroute/ronse
komoot.nl : www.komoot.nl/tour/294078262

Lus 1

Met deze lus ontdekt u het zuidelijke deel van de Klijpe. Dit is het meest vlakke deel van de streek en leidt u langs veldwegen tussen de velden en de akkers. Degelijk schoeisel is aangeraden. Tijdens deze wandeltocht heeft u steeds een uitzicht op de flank van de Hotondberg.

U passeert ook Ferme du Paillart (www.fermedupaillart.be), een boerderij waar u lokale hoeveproducten kan kopen of op zonnige dagen kan genieten van een ijsje.

Opmerking: Met deze lus bewandelt u delen van de nieuwe fietssnelweg zodat ook onze mooie streek toegankelijker wordt voor fietsend Vlaanderen. Door deze werken bestaat dus de mogelijkheid dat u deze lus niet helemaal kan volgen of dat u door modderige omstandigheden moet. Het einde van de werken is voorzien voor voorjaar 2021.

routeyou.com : www.routeyou.com/nl-be/route/view/8282531/wandelroute/ronse
komoot.nl : www.komoot.nl/tour/289342045

Lus 2

Deze westelijke lus is het kortst en het meest buggy vriendelijk. U wandelt enkel langs verharde en smalle binnenwegen. Tijdens het eerste deel stijgt u langzaam om dan langs de Waalse grens weer af te dalen richting de Klijpekerk. De mooie vergezichten zijn een streling voor het oog.

routeyou.com : www.routeyou.com/nl-be/route/view/8282607/wandelroute/ronse
komoot.nl : www.komoot.nl/tour/289003948

Lus 3

Met deze lus bewandelt u de flank van de Hotondberg waarbij u vaak kan genieten van een weid vergezicht. Langs wandelpaden stijgt u tot net onder de top van de Hotondberg en zo verder richting Kapel Wittentak. Een kapel die zijn naam leent aan een eik met een witte tak die een beeld van de heilige Maria overschaduwde. Meer info kan je lezen op www.ontdekronse.be/nl/kapel-wittentak.

Voor de dorstigen onder u kan u altijd even kort van de route afwijken. Op de top van de Hotondberg bevindt zich de Hotond cafe in de Hotond molen dat tevens dient als uitkijktoren.

routeyou.com : www.routeyou.com/nl-be/route/view/8282660/wandelroute/ronse
komoot.nl : www.komoot.nl/tour/291700530

Geniet van uw wandelingen en laat anderen ook meegenieten door uw ervaringen en foto’s te delen op de social media met #70jaarKlijpe #PCDeKlijpe

Veel wandelplezier!